Partner serwisu
Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie
fot. Boeing
Boeing kontynuuje proces lotów certyfikacyjnych B777X, a jeden z testowych samolotów szerokokadłubowych nowego typu przechodzi obecnie testy systemów hamulcowych z regulatorami Federalnej Administracji Lotnictwa. Inauguracja komercyjna programu jest już opóźniona o pięć lat – koncern planuje teraz dostarczenie pierwszego B777-9 w przyszłym roku.

W lipcu 2024 roku Federalna Administracja Lotnictwa przyznała amerykańskiemu producentowi uprawnienia do wznowienia lotów testowych, niezbędnych do uzyskania zgody na wprowadzenie B777X do czynnej służby pasażerskiej i otrzymania certyfikatu typu. Po kilku tygodniach maszyna została uziemiona na ponad pięć miesięcy – rutynowa inspekcja po locie testowym na Hawajach wykazała awarię kluczowego elementu konstrukcji, który mocuje silnik do samolotu.

B777-9X powrócił w przestworza 16 stycznia, a od 11 lutego jedna z maszyn (N779XX) znajdowała się na Curaçao, czyli na wyspie położonej na Morzu Karaibskim, która jest terytorium zależnym od Holandii. Wybór wyspy jako miejsca do przeprowadzania kolejnych testów nie był zbyt dużym zaskoczeniem, gdyż usytuowanie Curaçao pozwala koncernowi sprawdzić jak nowy szerokokadłubowiec zachowuje się w warunkach tropikalnych, gdzie panują wysokie temperatury i wilgotność. Jednym z celów Boeinga jest udowodnienie wysokiej wydajności nowego programu.

Testy na Karaibach już się zakończyły, a Boeing kontynuuje proces certyfikacyjny, wysławszy jednego z testowych boeingów 777-9 na testy systemów hamulcowych w Oklahomie. W lotach testowych pod kierownictwem Federalnej Administracji Lotnictwa, bierze udział pierwszy zbudowany przez Boeinga B777X, a więc samolot o rejestracji: N779XW (WH001). Regulatorzy będą sprawdzać działanie hamulców: w suchych i mokrych warunkach pogodowych, podczas lądowań przy silnym wietrze bocznym i przy procedurze przerwanego startu.

Piloci testowi Boeinga wykonali już ponad 1 300 lotów testowych samolotem nowego typu, cztery szerokokadłubowce spędziły w powietrzu ponad 3 700 godzin. Ulepszony wariant boeinga 777 spotkał się z dużym odezwem rynkowym – linie lotnicze z całego świata zamówiły prawie 500 samolotów tego typu. B777-9 powinien zostać certyfikowany pod koniec 2025 roku lub na początku przyszłego roku, choć miało mieć to miejsce na przełomie 2019/2020. Premierowym odbiorcą samolotu będzie Lufthansa, podczas gdy największym operatorem będą linie Emirates.

Najnowszy program komercyjny Boeinga jest zaktualizowaną wersją niezwykle udanej rodziny samolotów z rodziny B777. Nowy typ został zaprojektowany z myślą o dużej pojemności pasażerskiej i ładunkowej oraz dużym zasięgu, co czyni maszynę popularnym wyborem dla globalnych linii lotniczych o szerokim zasięgu sieci międzynarodowej. B777-300 zazwyczaj może pomieścić około 368 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, podczas gdy B777-9 będzie w stanie z łatwością zabrać na pokład nawet 425 pasażerów.

Producent ma nadzieję, że nowy samolot zastąpi niektóre z największych szerokokadłubowych samolotów odrzutowych obecnie używanych przez globalnych przewoźników, którzy konsolidują ruch w jednym lub dwóch węzłach, co ułatwia wypełnianie samolotów o większej pojemności. Warto zauważyć, że Boeing planuje wprowadzenie na rynek również mniejszego modelu (B777-8), chociaż linie lotnicze nie wykazały tym wariantem zbyt dużego zainteresowania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały

Rafał Dybiński 28 czerwca 2021

Emirates pozyskają Dreamlinery zamiast boeingów 777X?

Biznes i przemysł

Prezes Emirates: Dostawy samolotów Boeing 777X mało prawdopodobne przed 2024

Biznes i przemysł

Dostawy samolotu Boeing 777X odłożone do 2023 roku

Biznes i przemysł

Dostawy samolotu Boeing 777X odłożone do 2023 roku

Emilia Derewienko 28 stycznia 2021

Europejczycy będą sami testować Boeinga 777X

Biznes i przemysł

Europejczycy będą sami testować Boeinga 777X

Magdalena Romanowska 28 listopada 2019

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Biznes i przemysł

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Tomasz Śniedziewski 17 czerwca 2019

Zobacz również:

Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X najwcześniej w 2024 roku. FAA: Projekt nie jest dojrzały

Rafał Dybiński 28 czerwca 2021

Emirates pozyskają Dreamlinery zamiast boeingów 777X?

Biznes i przemysł

Prezes Emirates: Dostawy samolotów Boeing 777X mało prawdopodobne przed 2024

Biznes i przemysł

Dostawy samolotu Boeing 777X odłożone do 2023 roku

Biznes i przemysł

Dostawy samolotu Boeing 777X odłożone do 2023 roku

Emilia Derewienko 28 stycznia 2021

Europejczycy będą sami testować Boeinga 777X

Biznes i przemysł

Europejczycy będą sami testować Boeinga 777X

Magdalena Romanowska 28 listopada 2019

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Biznes i przemysł

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Tomasz Śniedziewski 17 czerwca 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5